Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


." A TIBETI MASZTIFF TÖRTÉNETE

TIBETI MASZTIFF ÁBRÁZOLÁS

Aligha van még egy olyan kutyafajta, mely körül annyi titok lappang, melyet annyi mítosz övez, mint a do-khyi! Tibet mindig is a külvilágtól elzárt ország volt - ma is az. Európai csak ritkán tekinthetett be a Himalája hegylánca mögé, és ha igen, akkor is csak egy pillantásra. Mintegy 80 éve van valóban megalapozott ismeretünk a tibeti masztiffokról, noha már jóval régebben is írtak róluk. A tibeti masztiff egyike a legrégebbi kutyafajtáknak, hacsak nem a legrégibb a nyomon követhető utazók leírásai és a kynológiai irodalom alapján. A hazájában do-khyinak nevezett eb nyilvánvalóan a Himalája felföldjén kialakult házikutya-forma. Nem tudjuk, honnan vándoroltak be a kutya elődei a tibeti felföldre, de a do-khyi nemcsak Tibetben, hanem a határos területeken, így Nepál, Sikkim, Bhutan és Észak-India hegyi falvaiban is előfordult hasonló formákban. Nyelvtudományi kutatások alapján, feltehető, hogy az ókori szerzők (Arisztotelész, Hérodotosz, Megasztenész, Strabon és mások) által gyakran megemlített erős és igencsak vad "indiai kutyák" a tibeti felföldről származnak, akik innen jutottak el egészen a perzsákig és az asszírokig. Valamennyi nehéz testű kutyafajta őstípusának tekintették, noha ehhez nincs zárt bizonyítási lánc. A népek vándorlásán kívül a háborús viszályok is lehetővé tették ezeknek a vad, harcias kutyáknak a további terjedését. A görög, majd később a római hadsereg tovább növelte a kutyák elterjedését Nyugat-Európában.Ne feledjük, hogy a fajtáról alkotott fogalmunk eléggé újkeletű, ráadásul jellegzetesen európai gondolkodásunkat tükrözi. Igazából a külső jegyekre terelődött figyelmünk, míg régebben ezekre csak annyiban fektettek súlyt, amennyiben segítették egy-egy feladatkör ellátását. Sok jel utal azonban arra, hogy Tibetben a kutyáknál is figyeltek a tartalom és forma, külcsín és belbecs egységére.

 

A legrégebbi híradások:

A legkorábbi masztiffszerű kutya ábrázolása időszámításunk előtt 2200 körül keletkezett, a babiloni dombormű póniló méretű kutyát vezető vadászt ábrázol. A kutyák méretéből arra lehet következtetni, hogy ők döntötték le a lovakat, melyeket a vadászok lándzsáikkal megsebesítettek.  Krisztus előtt 2000 körül keletkezett az a XII. egyiptomi dinasztia Antef-AA uralkodójának idejéből származó fafaragás, amelyen észrevehetjük hogy a négy kutya közül az egyik kutya a másik háromhoz viszonyítva masztiff-arányokkal rendelkezik. Nem kisebb kutyás szaktekintély, mint Edward C. Ash állítja, hogy az egy masztiff-tipusú kutya. A kutya neve "feketé"-t jelent, ami Ash szerint "kétségtelenül a színre utal". Ez az egyiptomi kutya nyakörvet visel, Tibetben pedig minden értékes és többnyire fekete színű masztiff generációkon keresztül ilyen nyakörvet hordott, hogy megvédjék a torkát a harcban.

 

 

 

 

 

 

 A

Krisztus előtt 1121-ben a Kína nyugati részében élő liu nép egy Ngao nevű ebet küldött ajándékba császárának, Wou-Wangnak. A kutya állítólag négy láb magas volt, és arra volt idomítva, hogy mindenféle bőrszínű emberre vadásszon. A Ngao név egyébként itt is a kutya színére utalt, ugyanis azt jelenti: "fekete"

Strebel szerint (1905) a tibeti masztiffok képe i.e. 1000-ben jelenik meg a Himalájában, Zanskar királyságban, egy határkövön. Ezek a sziklafaragások tibeti masztiff tipusú kutyákat ábrázolnak emberek társaságában. A szobor egy nyilvánvalóan nagy, hosszú szőrű, kunkori farkú, álló fülű ebet ábrázol. (Az is lehet, hogy a fülek kupírozottak.) A kutya félreismerhetetlen, ha nem is kifejlett dogjegyekkel rendelkezik. Nyaki sörény nem látszik a képen, noha a tibeti kutyát mindig így írják le.

A British Múzeumban őrzik az időszámításunk előtt 850-ből származó ninivei domborműveket, melyeken erős felépítésű, hatalmas csontozatú, nagy fejű harci kutyák láthatók. Asszurbanipal ninivei palotájának falain látható domborműveken a király és szolgálói vadászatra készülődnek, nagy testű kutyáikkkal vadlóra vadásznak. Szintén a király palotájából származnak olyan, valószínűleg művészek által alkotott terrakotta szobrok, melyek ugyanilyen nagy, erős kutyákat jelenítenek meg. A kutyákat a szobrokon "szőrös" nyakörvben ábrázolják, ami kétségtelenül egyik oka annak, hogy a masztiffokat időnként az oroszlánokhoz hasonlították. A tibeti masztiffok nyak körüli szőrének durvasága ma is a fajta tipusjegye, amit a tibetiek jakszőrből készült nyakörvvel igyekeztek még hangsúlyosabbá tenni.

A görög Ktesziász (Kr. e. 416-399), aki a perzsa udvarban orvoskodott, olyan mesés állatot írt le, amely félig kutya, félig madár, és a magas hegycsúcsokat őrzi. Ha megfosztjuk szárnyaitól a szörnyet, akkor bizony egészen jól illik a leírás a do-khyira, még a mellén és lábán lévő rőt­barna foltok is megegyeznek.

Megasztenész (Kr. e. 327) a görög nyelven megjelent legrégebbi indiai útleírás, az "Indica" szerzője leírja az "indiai kutyákat": nagyok, erős csontozatúak, fejük busa, pofájuk széles, fülük lelóg.

Hérodotosz (Kr. e. 485-425) szerint Babilonban is indiai kutyaként emlegették. A babiloni Satrap az Eufrátesz síkságán minden adó alól mentesített négy nagy várost, és ezért arra kötelezte őket, hogy ezeket a nagy indiai kutyafalkákat etessék és eltartsák. A történetírás atyja elmondja még, hogy Kaspatyros-tól (a mai Kasmír) északra és észak-keletre egy homoksivatagban óriási, rókánál nagyobb hangyák tanyáznak. Ezek lakóhelyül a földbe odúkat vájtak, és eközben aranytartalmú homokot találtak, amit összegyűjtöttek. Időről-időre az odavetődött, vagy szándékosan odáig hatoló utazók megpróbálják ellopni a kincsüket. De a vállalkozás veszélyes. Amint a hangyák észreveszik a csínyt, a menekülő üldözésére indulnak, és ha utolérik, kíméletlenül megölik. Hérodotosz elbeszélése valószínűleg csak eltorzítása az igazságnak, a történet magyarázatát Juhász Vilmos: Tibet című könyvében olvashatjuk. "Nyugat-Tibetben, Tok-dsalung-ban, - tehát körülbelül a Hérodotosz által megjelölt vidéken - ősidők óta mosnak aranyat. A magas fekvésű föld rendkívül hideg éghajlata és metszően éles szelei arra kényszerítik a bennszülött munkásokat, hogy fekete jakszőr bundákban dolgozzanak. Kutyáik rendszerint elkísérik őket s a terhet a hátukon cipelik. Ezek a tibeti teherhordó kutyák ugyancsak feketék, és olyan gyorsak és vadak, hogy a rablókat valóban úgy széjjeltépik mint Hérodotosz hangyái..."

Plinius római természettudós és író (Kr. u. 23-79) az időszámításunk előtti 326-ból származó feljegyzések alapján, az alábbi tudósítást hagyta ránk Nagy Sándor harci kutyájáról:

"Amikor Alexandrosz hadi népe élén India felé vonult, a Kaukázus déli lejtőin elterülő Albania (a mai Dagesztán) királya félelmetesen hatalmas testű kutyát ajándékozott a hódítónak. Alexandrosznak tetszett a tagbaszakadt eb, aztán előbb medvéket, majd vadkanokat, végül pedig antilopokat eresztett eléje a porondon. Az óriási kutya azonban nyugodtan fekve maradt, csupán figyelmes pillantásokkal nézte ezeket az állatokat. Alexandrosz elkeseredett a kutya lustasága láttán, és parancsot adott, hogy öljék meg. Amikor ez Albania királyának a tudomására jutott, újabb ebet küldött ajándékba Alexandrosznak, azzal a kérelemmel, hogy ne holmi gyönge állatokat bocsásson elébe, hanem oroszlánokkal meg elefántokkal próbálkozzék; azt üzente, neki mindössze két ilyen kutyája volt, ez tehát az utolsó. Alexandrosz nem sokat töprengett, nyomban egy oroszlánt bocsáttatott a kutya elé az arénában, és az eb szempillantás alatt leteperte a sivatag fejedelmét. Alexandrosz ezután elrendelte, hogy elefántot vezessenek a küzdőhelyre, és aztán soha nem érzett gyönyörűséggel nézte végig a soron következő látványosságot. A kutya ugyanis fölborzolta szőrét, mennydörgő hangján rémületes ugatást hallatott, fölpattant, hol balra perdült, hol jobbra fordult ellenfele ormányának csapásai elől, aztán újra meg újra nekirontott, megrohamozta az óriási vastag bőrű állat minden gyenge pontját, sikerrel kitért a roppant agyarak minden egyes döfése elől, és addig keringett körülötte, míg az elefánt el nem szédült az örökös körforgástól, és föl nem bukott, de olyan robajjal, hogy zuhantától döngve remegett a föld."

Hogy milyen borzalmas kegyetlenséggel dúlhattak az efféle állatviadalok, arról hű képet fest Diodorus Siculus görög történetíró:

"Szophitész indiai király vendégül látta Nagy Sándort és katonáit, és ez alkalommal százötven jószágból álló kutyafalkát vezettetett az uralkodó elé. Hogy ízelítőt adjon, milyen hőstettekre képesek ezek az ebek, Alexandrosz színe előtt hatalmas oroszlánt vitetett az állatviadalok céljára elkerített térségre, majd utána küldette a két legkisebbnek látszó kutyát is. Ezeket az oroszlán még eredményesen távol tartotta magától. Akkor további két ebet bocsátottak a küzdőporondra, és a négy kutya rövidesen úgy megragadta az oroszlánt, hogy sikerült maguk alá gyűrniük és legyőzniük. Akkor Szophitész elrendelte, hogy egyik szolgája, jókora nagy késsel a kezében, menjen be az elkerített területre, és vágja le az egyik kutya jobb lábát. Alexandrosz ennek láttán eliszonyodva fölkiáltott, és saját testőrét menesztette a hindu után, hogy akadályozza meg ezt az irtóztató tettet. Szophitész azonban türelemre kérte Nagy Sándort, megígérte neki, hogy három kutyával is megajándékozza amaz egy helyett; s akkor a hindu kísérteties lassúsággal levágta a kutya lábát, az állat pedig meg sem nyikkant. Félelmetes agyaraival mindaddig szilárdan belecsimpaszkodott az oroszlán testébe, míg csak el nem vérzett és ki nem múlt."

Ezeknek a nagy, többnyire fekete vagy aranyszínű, dogszerű kutyáknak a hírét első ízben Marco Polo (1254-1324) hozta Európába. A velencei kalmár 1271-ben utazott Ázsiába, átkelt Közép-Ázsián, és elért Pekingbe. Ott elnyerte Kubiláj mongol nagykán jóindulatát, aki helytartónak is kinevezte őt, és ilyen minőségében beutazhatta a Távol-Kelet hatalmas területeit, majd 1295-ben visszatért Velencébe. A tibeti kutyákról szóló jelentését gyakran idézik. Elbeszélésének pontos, és teljes fordítása az "Il Milione" című könyvből így szól: "El kell még mondanom, hogy ebben az országban pézsmát adó állat is található, olyan tömegben, hogy bűzük betölti az országot, egyik végétől a másikig. Ugyanis havonta egyszer pézsmát bocsátanak ki magukból... Az állatok neve tatár nyelven gudderi, és húsuk igen ízletes. Ezeknek a rablóknak igen sok remek és nagy kutyájuk van, melyek jó szolgálatot tesznek nekik a pézsmaállatok elejtésében, s így rengeteg pézsmához jutnak. Náluk nem használatos a Nagy Kán papírpénze, sem az ezüst, hanem sóval fizetnek. Szegényesen öltöznek, mert öltözetük csak állatbőrökből, vászonból és enyves szövetekből készül. Saját nyelvüket beszélik, és a tebet nevet viselik. Maga Tebet igen nagy tartomány...

Akkora vérebeik vannak, mint egy szamár, ezekkel vadászni szoktak, különösképpen vad ökrökre, melyek ... hatalmas, büszke állatok.

Kuidzsu tartomány kelet felé fekszik . . . A bennszülöttek segítsége nélkül senki sem mer utazni ebben a tartományban az oroszlánok óriási tömege, ereje és vadsága miatt. Ezért mindig a folyó közepén vetnek horgonyt, és mivel jó széles, biztonságban vannak. És mondhatom, a lakosság is tudja, milyen kegyetlenek ezek a fenevadak, és van is gondja magára. Ugyanis tenyésztenek ebben az országban egy nagy kutyafajtát; ez olyan csodálatosan bátor és vakmerő, hogy közülük kettő már megtámad egy oroszlánt. Ezért minden ember, aki útra megy, pár ilyen kutyát visz magával. Miközben tehát lován ülve az erdőben halad, íjjal meg nyilakkal felfegyverkezve, ha az oroszlán megjelenik, a kutyákat ráuszítja. Ezek a legnagyobb bátorsággal nekitámadnak, mire az oroszlán az állatok ellen fordul, de nem tud bennük kárt tenni, olyan ügyesen kerülik ki csapásait. Az oroszlán már továbbállna, mire utánaerednek, szüntelenül ugatva és arra lesve, hogy mi:or haraphatnak bele a combjába, vékonyába vagy bármelyik testrészébe. Az oroszlán nem bocsátkozik küzdelembe velük, csak hébe-hóba fordul vissza; és valóban, ha el tudná kapni a kutyákat, elbánna velük, ezek azonban résen vannak, hogy ilyesmi meg ne történhessen. Így, hogy a kutyák marásától megszabaduljon, az oroszlán elmenekül, és beveszi magát az erdőbe, ahol nekiveti magát egy fának, hogy védeni tudja az oldalát ellenük. Mikor pedig az úton járó meglátja az oroszlánt ebben a szorult helyzetben, fogja íját, mert azt mesterien kezeli, és addig ereszti a nyilakat a fenevadba, amíg megöli. Közben az oroszlán hiába próbálna kereket oldani: a kutyák nem engedik. Ilyenformán tudnak csak az úton járók védekezni ezen a vidéken az oroszlánokkal szemben."

Marco Polo után fél évszázadon át csend övezi Tibet mesés kutyáit. Csak 1800 körül ír Turner erről a feltűnő állatról. Turner a Kelet-indiai Társaság megbízásából utazott Bhutanon keresztül Tibetbe felfedezőútra. A Bhutan-tibeti határon látta ezeket a nagy kutyákat nomád pásztoroknál, amint yaknyájakat őriztek. Bhutanban rács mögé zárva is talált kutyákat, ezeket csak éjjelenként engedték szabadon. A kutyák nagyságát és bátorságát Turner az oroszlánokéval hasonlította össze.

A XIX. század végén újra felbukkannak e kutyák leírásai, igaz, most már nem útleírásokban, hanem kinológiai szakirodalomként. Itt van például Hamilton Smith, Bennet, Youatt és Martin, akik valamennyien nagyon pontosan írják le a tibeti masztiffot a XIX. század közepén, mi több, gyakran remek képet is mellékelnek, mint például Hamilton Smith, aki azt a kutyát örökítette meg, amely a harmincas években a londoni Tower állatseregletében élt.

A XIX. század végén meglehetősen eltérő leírásokat adnak a különböző szerzők a do-khyiről. Ennek okát könnyen megérthetjük, ha meggondoljuk, hogy Tibetben szó sem lehetett a fajta kitenyésztéséről, ezért sok helyi változat alakult ki.

Hedy Nouc 1980-ban a helyszínen, a Himalájában nézett körül egy Palachik nevű faluban a tibeti menekültek között, és 42 do-khyit szedett össze, melyek között három típust különböztetett meg: a bara-bengálit, a bharmourit és a lahaulit.

A Dog World 1983. szeptemberi számában D. A. Messerschmidt is utal arra, milyen sokfélék saját hazájukban ezek a kutyák. Az Annapurna-hegység északnyugati lejtőin élő gurungok a fekete vagy black-and-tan színű kutyákat kedvelik. Öt napot keletre utazva világos krémszínű, arany vagy rőt ebeket látni. Még messzebb északra, Thak Khola körzetben viszont hallani sem akarnak világos kutyákról, mondván, a krémszínűeket a birkákkal keverik össze, a rőt ebeket pedig könnyen sakálnak nézhetik.

1885-ben a bécsi Fitzinger kynológus a következő formában foglalja össze: "A tibeti dog kutyafajta tisztán tenyésztett földrajzi elterjedésén és az éghajlat befolyásán alapuló, bikalefogó változata, amely Közép-Ázsiához tartozik, és lakhelyéül Tibet jelölhető. Ez az erejével és nagyságával kitűnő kutyaalkat összmegjelenésével félreismerhetetlen hasonlóságot mutat a nagy bikalefogóval, ettől azonban nemcsak a sokkkal erősebb testalkatával és a messze tekintélyesebb nagyságával - melyben ezek a dogok legnagyobb egyedeit is túlszárnyalják -, hanem különböznek más részben nagyon fontos ismertetőjegyekben is. A fejük nagyobb, az agykoponya erősebben emelkedik ki, és az erősen domború homlok a szemöldök fölött mély bőrredőt képez. A pofa szélesebb és tompább. Az ajkak hosszabbak, és ezért mélyebben csüngők, a pofabőr ernyedtebb, a fülek hosszabbak, és inkább lefelé kerekítettek, és a szemek viszonylag kisebbek. A nyak rövidebb és vastagabb, a test tömörebb, és a farok, melyet legtöbbször a háta fölött felfelé görbítve hord, a sűrű szőrzet következtében lényegesen vastagabbnak, csaknem bozontosnak tűnik. A szőrzet a hasi oldalon lazább és jelentősen hosszabb, de leghosszabb a faroknál, különösen ennek alsó részén, ahol rojtokat képez. A test színe mélyfekete, az oldalakon valamivel világosabb, és csak a lábak és a szemek fölött mindkétoldalt élénk rozsdabarnára vagy világosbarnára színezett. Az angolok ezt a kutyát tibeti masztiffnak, a franciák tibeti dognak hívják."

Martin (1845) és később Youatt egy kimondottan dog típusú, lebernyeges bőrű kutyát ír le: "egész testén szokatlanul laza a bőre... ajkai még jobban lógnak (mint a masztiffnak) ... továbbá sokkal sötétebb az arckifejezése (mint a masztiffnak), mert..." bőre mély ráncokba fut a szeme felett, lelóg két pofájáról, és lógó ajkakban végződik."

Emellett a különböző szerzők állandóan utalnak az újfundlandival való hasonlatosságra, így például Gustav Kreitner osztrák térképész, Széchenyi gróf kísérője: "A tibeti kutya sokban hasonlít az újfundlandira, de jóval nagyobb a feje, és sörényszerűen növő tarkószőrzete imponáló vadságot kölcsönöz külsejének.” Ludwig Beckmann, a híres állatfestő is Bécsben látta a tibeti kutyákat egy ottani kiállításon, és - akárcsak Széchenyi gróf és kísérete, - szintén hangsúlyozza a hasonlatosságot az újfundlandival: "Mindkettő valamelyest csau típusú. A rövid, egyenes lábaik és a kicsi, kerek, de súlyos lábfejük ellenére ezek a kutyák igen gyorsak, és hihetetlenül magas és hosszú ugrásokra képesek. Kétségtelenül a tibeti kutya minden kutyaismerő számára mély benyomást kelt, amik némiképp az újfundlandi, a dog és a pásztorkutya között középen  Vero Shaw (Kutyák könyve 1879): " A tibeti masztiff egy mogorva, nagy fülű, az újfundlandira hasonlító eb. A szőre durva tapintású, a farkát fenn hordja a háta fölött, és legnagyobbrészt fekete színű és rozsdabarna."

 

 

Robert Leighton (A kutya új könyve 1907) így írt egy 1906-ban, Londonban kiállított tibeti masztiff - Bhotian - hazautazásáról: "Bhotian útja Indián át költséges volt, mert külön kocsiban kellett utaznia. A szó szoros értelmében kiürült a peron azokon az állomásokon ahol megsétáltatták. Az ennyire ritka kutyát lehetetlen pontosan jellemezni, de az alábbiak valamilyen elképzelést nyújtanak a fajtáról. A tibeti masztiff a vállánál 70-75cm magas, vad, idegenekkel szemben gyanakvó, és harcképessége figyelemre méltó. Bundája közepesen hosszú, színe fekete és rozsdabarna, vörös és fekete, vagy szürke. Feje a bernáthegyiére emlékeztet. Állkapcsa rövid, széles és mély. Fülei magasan állnak, viszonylag kicsik és redősek. Piheszőrrel borított farkát mozgás közben a háta fölött viseli" Hugh Dalziel a walesi herceg kutyáit látta, amelyek nagyságban elmaradtak az angol masztiffoktól. Ezért azután Beckmann arra gyanakszik, "hogy a legtöbb utazó hatalmas ebekről szóló beszámolója túlzáson alapul". Strebel ugyancsak kritikus, ugyanis ő a kanoknál 58 és 78 cm közötti marmagasságot mért, szukáknál pedig 56-65 cm-t. A ma érvényes 1982-es FCI-standardnak megfelelően megkövetelt vállmagasság 65 és 75 cm között van, a hozzá tartozó testsúly pedig 45 és 65 kg között lehet.

A do-khyi saját hazájában

Az adatok közötti sok ellentmondás kétségtelenül annak a körülménynek a rovására írható, hogy az, amit mi, európaiak általánosságban tibeti masztiffnak nevezünk, saját hazájában nem alkotott tulajdonképpeni fajtát, sokkal inkább helyi változatokból állott, melyek eléggé eltérő megjelenésűek lehettek. A tibeti ember sem a kutya szépségét nézte elsősorban, hanem azt, hogy elvégzi-e a rábízott feladatot, és eléggé igénytelen-e. Hedy Nouc szerint hazájukban kukoricakenyérrel és kecske- vagy juhtejjel táplálják a tibeti kutyákat. Húshoz csak akkor jutnak, ha szereznek maguknak. A nagy növésű kutyákat a nyájak, házak, kolostorok és paloták őrzésére tartják.

A tibeti "do-khyi" szó szerint annyit jelent, mint "megkötve tartott eb". A tibetiek előszeretettel viseltettek a black-and-­tan színű ebek iránt, melyek egy-egy világos pamacskát viseltek szemük fölött, amit a tibetiek "második szempárnak" neveztek, úgy vélvén, ezzel akkor is lát az eb, ha valódi szemét becsukja. A fej és a sörény adta impozáns képet úgy igyekeztek tovább erősíteni, hogy jakszőrből készült, vörösre festett bozontos gallért tettek a nyakára. Az ilyen házőrzők igen elterjedtek. Általában nagyon vadnak tartják őket a leírások. Ma már tudjuk, hogy a tibetiek akartak maguknak vad házőrzőket, és a kutyák agresszivitása nagyrészt a nevelés eredménye volt.

A kutyát nemcsak házak és nyájak őrzésére használták, hanem teherhordónak is. A tibeti hágók és hegyi ösvények egy része olyannyira keskeny, hogy az ilyen helyeken még szamarat vagy öszvért sem lehet teherhordóként használni, csak birkát, kecskét - és ezek szerint kutyát.

Hooker, a botanikus, a múlt század ötvenes éveiben beutazta Tibetet, és így ír le egy ilyen karavánt (Siber, 1897 nyomán idézem): "A tibetiek karavánjai rendben masíroznak: kecskék és birkák között találom magam, komótosan ballagnak, és cipelik a maguk két zsák sóját. Mellettük egy rendkívül termetes tibeti masztiff, bikafaló nagy fejjel, de terhe ugyanaz, mint a többi állatnak, ő is sót cipel hegyen-völgyön át, hiszen ne feledjük, hogy a világ egy olyan elmaradott régiójában vagyunk, ahol a mai napig megőrizte a só értékes csereeszköz szerepét. Alapjában a végfelhasználónak természetesen nem a levesbe kell ilyen hatalmas mennyiségű só, hanem konzerváló eszközként használja, lehet, hogy éppen annak a birkának hosszabbítja meg földi létét, aki a hátán cipeli a két zsákocskát. Térjünk azonban vissza a továbbra is békésen ballagó masztiffra, akihez ugyan nem tűnik méltónak, hogy így cipekedik a karaván jószágaival együtt, de hát napközben sem a jak, sem a birka, de még a kecske sem szorul vezetésre, védelemre, hiszen teljesen szelídek. Ezért nappal türelmes teherhordóvá alázkodik az eb, és csak éjszaka veszi fel az őrszolgálatot."

Sajnos feltételezhető, hogy 1959 után, a kínai rezsim befolyása alatt, gyakorlatilag kiirtották a do-khyit. Mindenesetre azok, akik az utóbbi években utaztak Tibetbe, csak nagyon ritkán találkoztak fekete kutyával.

A do-khyi Nyugaton

A XIX. század végétől néha hoztak egy-egy ebet Európába, különösen Angliába, hiszen gyarmata, India révén ez az ország volt a legközelebb Tibethez. Itt azután vagy a felső körök megbámult státusszimbóluma lett a messziről hozott eb, vagy ugyancsak bámuló pillantások kereszttüzében sínylődött az állatkert ketrecében. Az eredeti környezetükből kiragadott ebek többnyire nem értek meg magas kort.

A múlt század harmincas éveiben a Tower állatseregletébe is bekerült néhány példány, de nem éltek sokáig. 1847-ben Lord Hardinge küldött Viktória királynőnek egy tibeti masztiffot Indiából, 1876­ban pedig a walesi herceg vitt két kutyát Londonba, melyeket kétszer bemutatott kiállításon is. Tenyésztésbe azonban valószínűleg nem fogta őket.

Az első európai tibeti dog-alom Berlinben mutatható ki 1898. február 12-én. A berlini állatkertnek volt egy szukája és egy kanja, nyilvánvaló import a déli himalájai peremállamokból. Ebből a párosításból 9 kölyök született. Semmit nem lehet azonban tudni, hogy hova kerültek a kölykök, és az alom továbbtenyésztéséről sem.

Többen hangoztatták, hogy a do-khyi rendkívül gyorsan degenerálódik, ha elkerül hazájából, mert a felföld ritka levegőjéhez alkalmazkodott, és nem viseli el a mélyebben fekvő vidék sűrű levegőjét. Ez a feltevés teljesen tévesnek bizonyult. A fajtát 1928-ban, Angliában kezdte tenyészteni egy Irma Bailey nevű hölgy, aki - hála a tibeti nemességhez fűződő jó kapcsolatának - öt pompás állatra tett szert. A tenyészet sokat ígérően indult, és 1932­ben P. B. Bates folytatta. 1945 után azonban nyoma vész a Bailey-féle ebeknek, ez az ág bizonyára kihalt mára.

A mai tenyésztőknek tehát megint teljesen elölről kellett kezdeniük. Dolgukat megnehezítette, hogy Tibetből immár nem lehetett kutyákat hozni, ezért a határterületek (India, Nepál, Bhután) tibetiek által lakott vidékeiről szereztek be tenyészállatokat.

1945 után egy ideig senki sem törődött a do-khyi tenyésztésével, de azután újraindult a tenyésztés. 1975-ben született az első alom az USA-ban, a szülőket Nepálból importálták. 1979-ben Hollandiában is világra jött egy alom (indiai import szülők), és Németországban is (USA-ból és Nepálból importált szülőktől).

Svájcban egy Muna von Thodung nevű, nepáli származású szukát jegyeztek be először do-khyiként, azonban neki nem született utóda. Őt 1979-ben egy black-and-tan színű, Althan nevű kan követte, aki nepáli apától és bhutáni anyától származott. 1980-ban jegyezték be a svájci do-khyik ősanyját, az amerikai tenyésztésű Ausables Qwan Yint.

A do-khyi jelleme

Arisztotelész (Kr. e. 384-322) szerint a tibeti masztiff egyenesen a tigris és a kutya keveréke, Max Siberig (1897) bezárólag valamennyi szerző gonosz, vad és kiszámíthatatlan fajzatként jellemzi. Strabon (megh. Kr. e. 25-ben) azt mondja, hogy a tibetiek kutyái bátrak, és ha egyszer megragadták áldozatukat, addig el nem eresztik, amíg vizet nem öntenek az orrukba. Eközben dühükben úgy kiforgatják szemüket, hogy az néha ki is pottyan. Még egy bika is hiába vergődött, amikor egy ilyen eb megragadta, nem tudott szabadulni, és elpusztult.

A római Gratius Falsiscus (Kr. e. 159 táján) valószínűleg hallomásból már ismerte a tibeti kutyát, hiszen így ír: "Vannak, akik tibetit tartanak, amely maga a megtestesült féktelen düh."

Még félelmetesebben hangzik A. Hosie leírása ( 1890): "Ha nappal utasok közelednek egy faluhoz, akkor előjönnek az asszonyok, lefogják a kutyákat, és addig ülnek a fejükön - amint arról Henderson beszámol -, amíg az idegenek el nem hagyják a falut, különben lovat és lovast egyaránt széttépnének a tibeti masztiffok. Sötétben . . . még maguk a helybéliek sem merik elhagyni házaikat, mert a vad őrök nem sokat szaglásznak, hanem rávetik magukat mindenkire, akit csak megpillantanak." Mai szerzők is bizonygatják a tibeti masztiffok vadságát. Ezt három példával bizonyitom: "Mielőtt aludni tértem volna vackomra, a konyha sarkába, kimentem egy pillanatra. Háziasszonyom a lelkemre kötötte, nehogy lemenjek a létrán az udvarba, mert a házőrzők rögvest széttépnének." (Alexandra David-Néel, 1924). "Megtudtuk, hogy kísérőcsapatunk előző este későn érre el a sátortábort, és a sátrakat őrző kutyák megtámadták őket. Egyik kísérőnkkel alaposan elbánt egy kutya, arcán, kezén, lábán marta össze a szerencsétlent. Jó két órán át igyekeztem ellátni 28 csúnya sebét." (W. N. Fergus­son, 1911).

"Néha minden óvintézkedés csődöt mond, és megharapják, sőt olykor meg is ölik az embert. A nyolc év során, melyet 1930 és 1940 között Amdóban töltöttem, három olyan esetről hallottam, hogy egy lovas kutyák közé esett, és soha többé nem kelt fel. Nem csak az idegeneket fenyegeti ez a veszély. Felnőtteket és gyerekeket egyaránt érhet komoly harapás még saját lakóhelyükön is. Tapasztalataim szerint a karddal ejtett seb után a kutyaharapás volt a leggyakoribb ok, ami miatt orvosi segítségért folyamodtak." (Robert B. Ekvall, 1963).

Ezek a hírek annál is hihetőbbnek tűntek, mert Sven Hedinnél arról olvashatunk (Meine Hunde in Asien, 1950), hogy Lhászában és más városokban halottakat faltak fel a kutyák, sőt a jámbor szerzetesek megtiszteltetésnek vették, ha ilyen ebek emésztették el őket. Hedin is úgy írja le ezeket a kutyákat, mint "rettenetes félvad bestiákat, melyek főként halottakkal táplálkoznak".

Ezek az úti beszámolók megerősítették az antik szerzők vélekedését, akik a nagy kutyákat semmiképp sem normális házőrzőknek tekintették, hanem tomboló bestiáknak. Később meglepetést okoztak azok a tibeti kutyák, amelyek mégis úgy viselkedtek, mint más ebek.

Amikor Strebel ( 1905) azt állította, hogy az általa megvizsgált kutyák egyáltalán nem voltak rossz szándékúak, akkor a közönség ezt egyszerűen eleresztette a füle mellett, mert nem illett a tibeti masztiffról alkotott képbe. Azt sem vette senki tudomásul, hogy Reul professzor. aki "a belga juhászkutya megmentőjeként" vált ismertté, 1894-ben és 1895-ben az alábbiakat írta: "Újabban az utazók azt állítják, hogy egyáltalán nem annyira bátrak és vadak (a kutyák), sőt még erejükkel sem arányos bátorságuk és vadságuk."

Ismertek voltak gróf Széchenyi Béla (Széchenyi István legidősebb fia) tibeti dogjai a századforduló előtt. Széchenyi két kutyát hozott magával Tibetből a nagycenki kastélyába, annak őrzésére. Beckmann, megismerve Széchenyi gróf kutyáit, az alábbi következtetésre jutott: "Az utazók által gyakran kihangsúlyozott dühös rámenősség kevésbé velük született tulájdonság, hanem egyszerűen a félig civilizált, gyéren lakott vidékek őrző-és uszítókutyaként való egyoldalú felhasználásuk következménye."

Ha gyakran és sok mindenben ellentmondóak voltak is az úti beszámolók, az őrkutyákkal kapcsolatban egybehangzóak: a tibeti őrkutya olyannyira utálatos és gonosz, durva és harapós, hogy legjobb kitérni az útjából. Sok utazó számára ezek a kutyák jelentették a legkellemetlenebb emléket a világ tetején lévő amúgy békés országról.

Nem akarjuk kétségbe vonni e beszámolók igazságtartalmát, de világosan le kell szögeznünk a tényt, ami minden kutyafajtára érvényes: a kutya azzá válik, amivé nevelik!

A tibetiekkel folytatott beszélgetések rendre igazolják, hogy a hegylakók kedvelték a vad, agresszív ebeket. Ha ezt meg akarjuk érteni, bele kell élnünk magunkat helyzetükbe: a négyzetkilométerenkénti háromfős népsűrűség és a ritkán lakott területeken garázdálkodó rablóbandák miatt a vidéken élő embernek először minden idegen gyanús volt. Zárható ajtó, mi több, kilincs híján egészen sajátos védekezőrendszert építettek ki maguknak, hogy ellenőrizzék a sátrukhoz közeledőket: a kutyák egy része a nomád tábor körül őrködött, más részüket pedig a sátor bejáratához kötötték. Így a sátrak éppúgy zárva voltak idegenek előtt, mintha biztonsági zárat szereltek volna rájuk. Ha idegen tűnt fel a láthatáron, felhangzott az ugatás; az ebek úgy viselkedtek, mint egy riasztóberendezés. Ha az idegen a táborba igyekezett, s nem csak el akart haladni mellette, akkor jó száz méterre meg kellett állnia és kellő hangerővel elüvöltenie jövetele célját. Ha szívesen látott vendég jött a táborba, akkor megkötötték, illetve rövidebbre fogták az ebeket, és megnyugtatták őket. Szabaddá vált a belépés. Ha viszont nem látták szívesen a látogatót, akkor egyszerűen a kutyáikra hagyták a dolgot a nomádok - az ajtó zárva maradt.

Albert Tafel kedélyes nyugalommal meséli el megérkezését egy ilyen táborba: "Még több mint száz méterre voltunk a tábortól, amikor már körülvett minket a tomboló falka. Ezért idejében leszálltunk a lovainkról, és gyalogosan vezettük őket: a lovak hátsó lábaikkal kirúgva jól távol tudják tartani a mindig hátulról rohamozó ebeket. Hamarosan néhány asszony rohant ki a sátrakból, és kőhajigálással zavarták el a kutyákat. Barátságos köszöntéssel átvették lovainkat, minket pedig az egyik sátorba vezettek."

A tibetológus Ekvall feljegyzéseiből azt is megtudjuk, hogy a kutyák nemcsak a ragadozókat és az idegeneket tartották távol, hanem a kíváncsi szomszédokat is. Így biztosították az egyes családok intim szféráját, zárható ajtó helyett.

 

Jim Corbett (Emberevő leopárd 1969) egy negyven embert elpusztító leopárd után vadászott Ladakhban. "Az út egyik hajlatánál, száz yardra a tábortól, a leopárd megpillantotta az elkerített helyről kiszökött kecskéket, átkelt az út külső feléről a belsőre, és a hegyoldal növénytakarója alatt kúszva lopózott a legelésző állatokhoz, megölte az acélkék kecskét, és visszatért az útra anélkül, hogy akárcsak a leölt állat véréből fogyasztott volna.

A bekerített helyen rövid, de erős láncokkal fatönkhöz kötött két juhászkutya őrizte a kimúlt kecskét, és a málházó szabályos rendbe rakott csomagjait. A hegyek között málhát cipelő emberek hatalmas, roppant erejű fekete kutyái nem hasonlíthatók az Angliában vagy Európa más részén ismert juhászkutyákhoz. A menetelés alatt a málházók sarkában loholnak, tulajdonképpeni feladatuk, amit tökéletesen teljesítenek, a táborverés után kezdődik. Éjjel őrzik a tábort a vadállatok ellen - kettőt ismertem, amelyek megöltek egy leopárdot -, és nappal, míg a málhások távol vannak, legeltetik a nyájat, és védik a tábort minden betolakodó ellen. Feljegyezték, hogy egyik ilyen kutya megölt egy embert, mert az el akart vinni egy csomagot a táborból.

Követtem a leopárd csapáját onnan, ahol a kecske megölése után visszatért az útra; végig Golabrain és még egy mérfölddel tovább, ahol egy szakadék keresztezi az utat. Itt a ragadozónak nyoma veszett. A leopárd körülbelül nyolc mérföldet tett meg a mangófától a szakadékig. Ezt a hosszú és látszatra céltalan utat, amely messzire vezetett az elejtett zsákmánytól, semmilyen körülmények között sem tette volna meg egyetlen közönséges leopárd sem, de az ilyen nem is öli meg a kecskét, ha nem éhes.

Negyed mérfölddel túl a szakadékon, az útmenti sziklán gyapjút font az öreg málházó, és vigyázta a nyílt hegyoldalon legelésző nyáját. Amikor cigarettával kínáltam, fonópálcikát és a gyapjút, takaróból készült öltözékének nagy térfogatú zsebébe süllyesztette; rágyújtott és megkérdezte, idejövet láttam-e a táborát. Amikor azt feleltem, hogy láttam, s azt is tudom, mit művelt ott a gonosz szellem, s megjegyeztem, hogy tanácsos lenne eladni a kutyáit a tevehajcsároknak, ha legközelebb Hardwarba látogat, mert nyilvánvalóan inukba szállt a bátorság, az öreg bólogatott, mint aki egyetért azzal, amit hallott. Aztán megszólalt:

>Sahib, még mi, öreg csontok is elkövetünk hibákat, és meg is szenvedünk értük, ahogy én is szenvedtem az éjszaka a legjobb kecském elvesztése miatt. A kutyáim bátrak, mint a tigrisek, a legjobbak Garhwal összes kutyái közül, és sértés azt mondani rájuk: csupán arra valók, hogy eladjam őket a tevehajcsároknak. Valószínűleg észrevette, hogy táborhelyem közvetlenül az út mellett van, és attól tartottam, ha valaki éjjel arra közlekedik, a kutyáim megharaphatják. Ezért ahelyett, hogy szokásomhoz híven szabadjára engedtem volna, láncra vertem őket a tüskés kerítésen túlra. Ennek a következményét látta. Nem lehet tehát a kutyákat hibáztatni, annál inkább sem, mert a nagy erőlködésben, hogy megvédjék a kecskéimet, a nyakörvük belevágott a húsukba, és jó néhány napig eltart, míg meggyógyulnak.<"

A tibetieknek az éberségre kihegyezett szelekción kívül is megvoltak a maguk eszközei, hogy kellően vadítsák kutyáikat. A láncra verés mellett (lehetőleg már kölyökkorban) főleg azt javasolták, hogy sok vért kell itatni az ebbel, így tehető "gonosszá".

Természetesen a kutya külsejének is komoly szerepe volt a pszichológiai elriasztásban: a jó őrkutya nagy és erős. A legfélelmetesebb és éjszaka legjobban álcázott a fekete kutya, szeme felett két világos szőrpamaccsal (második szempár), mert a hiedelem úgy tartotta, négy szemmel többet lát, mint kettővel. A do-khyi által keltett imponáló benyomást úgy igyekeztek tovább erősíteni, hogy jakszőrből készült, vörösre festett rojtos gallért húztak át a fején, az úgynevezett kekhort. Néha fekete-fehér "szemek" is mintázták a rojtokat, hogy mágikus erejükkel távol tartsák az ellenségeket a kekkor viselőjétől. Ha ilyen kutya őrzi a ház bejáratát, mindenki nyugodtan álomra hajthatja a fejét. J. A. Petersen ( 1895) elmondja, mennyire fontosak voltak ezek az őrkutyák: "Hegyes vidékeken nélkülözhetetlenek, mert éberen őrzik a nyájat, és meg is védik a farkasoktól, sőt részt vesznek a farkasvadászaton is. Időnként egész falvak maradnak férfiak nélkül, kizárólag a masztiffok védelmére bízva. A kutyák kiválóan teljesítik feladatukat, és ha közelíteni merne valaki a rájuk bízott asszonyokhoz, gyermekekhez, az ebek kegyetlenül széttépnék a behatolót, legyen az négylábú vagy kétlábú rabló."

A tibeti ebek vadságáról és megközelíthetetlenségéről tudósít a magyar Széchenyi gróf is a Deutschen Jagdzeitung XIV. év­folyamában. Széchenyi 1880-ban utazta be Kelet-Ázsiát, és nyilván nagyon érdekelték a kutyák. Beszámolójából idézünk: "Cung-ca előtt pompás tibeti kutyára leltem, melyet két másikkal együtt haza szerettem volna vinni Európába. Diangának hívták, és rendkívül vad volt. Hetekre volt szükségem, hogy megérinthessem, noha saját kezűleg etettem. Egy ilyen etetési kísérletnél átharapta a kezemet, szerencsére ott, ahol nem volt csont... Folyton kártérítést kellett fizetnem a harapós állat miatt, mert kifejlett disznókat ölt meg, egyszerűen átharapva tarkójukat, és egyetlen tyúk sem menekülhetett előle. Amikor először látott bivalyt, rárohant az egyikre, hátára ugrott, és így megkergette az egész nyájat. Később Rannóban, az Irrawaddy folyónál le kellett lőnöm ezt a pompás kutyát... könnyek szöktek a szemembe, mert az utóbbi időben már megszokott engem."

Széchenyi két olyan kutya képével illusztrálja írását, melyek elkísérték útján. Az egyik a már említett Dianga, a másik egy Diama nevezetű. A Dianga és Diama nevek a szem fölötti pamacs árnyalatnyi barna színkülönbségeire utalnak.

Széchenyit lenyűgözte a kutyák mély hangja is, amely harangszóra emlékeztette. Hogyan is lehetne ilyen bestiákat, ilyen gonosz szörnyetegeket tartani a mi civilizált országainkban? Hiszen azt talán mondanom sem kell, hogy az igazi tibeti jellemű tibeti masztiffnak aligha van létjogosultsága a mi sűrűn lakott országainkban, ahol még a legkisebb kutyaharapást is zokon veszik. Kétségtelen tehát, hogy a jellembeli alkalmazkodás túlélési feltétel a kutyafajta számára.

A tibetivel ellenkező irányba folytatott szelekció már néhány generáción belül meglepő eredményeket hozott. A do-khyi sem harapott sokkal gyakrabban, mint ebtársai, hiszen végeredményben e téren is igaz, hogy a kutya az lesz, amivé nevelik. Ha megfelelően nevelik, gyakran találkozik idegenekkel otthon és máshol, akkor "vadsága" nem lesz feltűnőbb, mint más kutyáké. Egyvalamivel azonban tisztában kell lennünk: a tibeti kutya őrkutya, és maradjon is meg annak. Ugatni fog, ha gyanús dolog közeledik, márpedig neki majdnem minden gyanús. A területére behatoló idegent szinte biztosan nem fogja se be-, se kiengedni, hanem "odaszögezi", amíg oda nem ér valaki az övéi közül.

A do-khyi megőrizte a tibeti kutyafajtákra jellemző önállóságot, ami néha önfejűséget is jelent. Együtt élni lehet vele, uralkodni azonban nem lehet fölötte, nem lehet semmibe venni, és nem fog meghunyászkodni. A falka teljes értékű tagjának érzi magát: ez úgy mutatkozik meg, hogy szeretne "hozzátartozói" társaságában lenni. A családon belül kifejezetten mamakedvence-allűröket vesz fel.

Alain Delon a híres francia színész házát nagy fallal vette körül. A területet pedig rengeteg, hatalmas kutya őrzi. Az egyik újságírónak így nyilatkozott: "Három hónappal ezelőtt elveszítettem hat kutyámat. Nagyon megviselt. Őregek voltak, az egyikük rákban szenvedett. Pásztorkutyák, tibeti dogok, mind-mind hatalmas állat. Nem tudom hogyan fogom pótolni őket... Egy kutya élete olyan rövid. De ezalatt a rövid idő alatt olyan sok szeretetet képes adni. Az ember a szívébe fogadja és aztán...Régen farkas voltam, valódi vadállat. De itt, Douchyban eltemettem a kutyámat. Egyszer majd én is ott leszek mellette."

A do-khyi nem az a kutya tehát, akit magára lehet hagyni egy villa nagy kertjében, hadd őrködjön, és elegendő az etetések alatt röviden érintkezni vele. Az így tartott do-khyi előbb-utóbb problémás kutya lesz. Szereti a közelében tudni az övéit, állandóan látni, de legalábbis hallani őket. Ha van egy nyugodt sarok, ahonnan meg tud győződni arról, hogy minden rendben van, akkor látszólag lustán heverészik akár órákon át, amíg csak meg nem mozdul az "embere".

A do-khyi lassan fejlődik ki, testileg-lelkileg egyaránt. Kellemetlen "mellékkörülmény" ez, de számolni kell vele, és bizony sokáig kell következetesnek lenni a do-khyi nevelése során, míg magatartása végre megfelel elvárásainknak. Egyvalamiről azonban aligha lehet leszoktatni: játékos kedvéről. Előfordul, hogy néha még a méltóságteljes "kutyaöregúrra" is ellenállhatatlanul rátör a játékkedv. Ha ilyenkor éppen nincs megfelelő játékszer a közelében, akkor egyszerűen valami tárgyat nevez ki játékának, például párnát, papírkosarat vagy újságot - eléggé élénk a fantáziája e téren! A dolog lelki hátteréről nem sokat tudunk, de tény, hogy a fejlett intellektusú lények - köztük az emberek is - tovább maradnak gyermekek, bizonyos értelemben "sohasem nő be a fejük lágya". Ez egyben azt is jelenti, hogy sok tekintetben nyitottak maradnak a külvilággal szemben, szinte életük végéig képesek alkalmazkodni bizonyos változásokra. A kutyával is ez a helyzet, noha fejlődése során egy-egy szakaszban sok tulajdonság és magatartásmód végleg rögzül, hiába is próbálnák ezeket megváltoztatni. Erről bővebben mesélhetnek mindazok, akik a szocializációs időszakban elkényeztették a kiskutyát, amely azután olyannyira fejükre nőtt, hogy még az ágyukból is kitúrja őket. Ugyanakkor a kutyára egész életében jellemző marad a külvilág iránti állandó érdeklődés, folyamatosan felderíti környezetét, különösen akkor, ha új helyre kerül. Igyekszik minden tárgyat is megvizsgálni, nemcsak abból a szempontból, hogy azon milyen nyomot hagytak fajtársai, hanem az is érdekli - erre jó példa az újsággal játsszó do-khyi -, hogy magát a tárgyat milyen tulajdonságok alapján használhatja. Ez az állandó felderítés, melyet az etológusok explorációnak neveznek, elképesztő megfigyelésekhez segíti a kutyát. Ezt a "tudást" azután elraktározza és egészen váratlan pillanatokban veszi elő. Ezért lepődünk meg, ha például könnyedén talál menekülési útvonalat egy olyan helyzetben, amikor még az ember is zavarban van, pedig úgy véljük magunkról, hogy eléggé pontos térképet hordozunk fejünkben környezetünkről. A kutyának is van ilyen térképe, de abban szerepelnek még a szagok is, ezáltal egy új dimenzió is belép. A do-khyinak tehát vannak olyan jellemvonásai, melyeket a jövendő tulajdonosnak előre tudnia kell, és figyelembe kell vennie saját szokásai átalakítása szempontjából.

 

 

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

riare.imwmalt.be

(riare.imwmalt.be, 2019.06.15 06:41)


Hi, I read your blogs like every week. Your story-telling style is witty, keep doing what you're doing!
http://riare.imwmalt.be

разработка сайтов

(Artemglopy, 2019.06.15 05:30)

Что касается количества «решетчатых ключевиков» – на продажи и продвижение оно никак не влияет. Только часто пользователи воспринимают публикации с обилием хештегов как спам – визуально это выглядит неестественно, неэстетично и нечитабельно. Поэтому не переусердствуйте!Работа с возражениями по телефонуРазве с первыми тремя типами меток, подобно принцип, не возникает вопросов, то с четвертым обязательно нераздельно согласен появится: как такой подобие хэштега может помочь в продвижении?Не в подписчиках благополучиеУпустим, который услуги профессионального SMM-специалиста стоят недешево, и предположим, который вы работаете над страницей беспричинно, смотря полезные видео и читая статьи. Только продвижение требует финансовых инвестиций – без платных рекламных кампаний, розыгрышей, конкурсов и таргетинга вы будете накоплять аудиторию годами. И не быль, который соберете.
<a href=https://nizhnii-novgorod.skgroups.ru/calls.html>холодный звонок</a>
<a href=https://nizhnii-novgorod.skgroups.ru/vizitka.html>сделать сайт визитку</a>
https://nizhnii-novgorod.skgroups.ru/razrabotka-saitov.html - создание сайтов под ключ

Развитие клиентской базы компанииПочему слово это важно?Читают, опять как. Более того, пересылают своим друзьям, хихикают над орфографическими ошибками и искренне удивляются, зачем под фото женских ягодиц размещать место о смысле жизни. Сильно почасту именно бесполезные тексты и философия некстати становятся причиной отписок.И еще нам не обойтись без плана дальнейших действий. Весь, научитесь непрерывно быть чтобы себя какие-нибудь жизненные мини- ожидание на ближайшее будущее — неделя, месяц, и старайтесь исполнять их, сиречь сообразно крайней мере не отступать чрезвычайно поодаль через намеченного, Вы сразу увидите, насколько Ваша общежитие станет осмысленнее и продуктивнее, коль дозволено беспричинно выразится.Обращаем внимание на инструмент, с через которого можно выровнять перспективу. Завалили объект? Задача решаема. А коль не поняли, словно есть лишний объект в функционале Lightroom, то попробуйте здесь. Где-нибудь будто приноровитесь пользоваться этим инструментом. И не игнорируйте функцию «Кисть»: она поможет вам точечно делать с выбранными участками, например, осветлить или затемнить какой-либо из объектов.

canada online pharmacy 468 mg

(Calvinsorgo, 2019.06.15 04:48)

Howdy! <a href=http://canadianonlinepharmacyllp.com/#my-canadian-pharmacy>pharmacy canada</a> great site.

anize

(FRILITIB, 2019.06.15 04:40)

www.denticaricoimmediato.com
<a href=http://www.denticaricoimmediato.com/#>denticaricoimmediato.com</a>

портфолио сайтов веб студия в Красноярске

(Robertcaria, 2019.06.15 04:15)

Звонки с предложением новым партнерам – действенный путь заполучить покупателя. Дабы система обзвона принесла необычайный результат, примите к сведению маломальски советов.Веб-дизайн, подобно ни странно, — только чуть отрасль графического дизайна, перенесенная в интерактивную среду. Все, серьезное создание сайта невмоготу без глубокого знания теории цвета, композиции и наличия художественного вкуса.Здесь требуется указать сайт, посетителям которого вы собираетесь демонстрировать объявления. С через настроек в этом разделе дозволено также запретить показ пользователям определенных сайтов и приложений (подраздел «После исключением»).
<a href=https://krasnoyarsk.skgroups.ru/vizitka.html>сайт визитка цена</a>
<a href=https://krasnoyarsk.skgroups.ru/resheniay.html>готовые сайты под ключ</a>
https://krasnoyarsk.skgroups.ru/context.html - контекстная реклама сайта

Подписки. Здесь всегда очевидно: вы посмотрите то, который залили на канал человек, на которых вы подписаны.Копируете все файлы и папки в корневой список вашего сайта после ftp-соединение.Бесплатно.2. Создайте папку на вашем жестком диске, и назовите её согласно придуманному адресу. Эта папка и будет хранилищем для всех страничек и фалов нашего сайта.Сказка пятый. В «Одноклассниках» сидят одни пенсионеры, а «ВКонтакте» – школьники

lauck

(Adamyday, 2019.06.15 03:00)

http://www.worldsportstale.com/
<a href=http://www.worldsportstale.com/#>www.worldsportstale.com</a>

продвижение сайта в поисковых системах

(ArtemekbMep, 2019.06.15 02:57)

1C-Битрикс – платная CMS, первое область по популярности в РоссииДля свете существует немало вещей, к которым приложил руку дизайнер. Более того, страшно сложно назвать что-то, с чем не работал специалист-дизайнер. Логично, который и видов дизайна существует несколько. А уж когда резонировать о более узких специализациях, то их быстро будто не меньше 20-30, порция из которых явно выходит ради рамки технической профессии и скорее относится к области философии. И не даром — изначально, термин «дизайн» ассоциировалось именно с чем-то из чисто творческой области, как сполна спектр работы художника. Немедленно слово приобрел изрядно иную окраску и понимается наравне собрание теории (технической эстетики) и практики (художественное конструирование). Целью работы специалиста является работа неких материальных объектов и их систем с такими свойствами, которые удовлетворяли бы как технические так и эстетические требования человека к этому изделию.удачная плитка в инстаграме
<a href=https://ekb.skgroups.ru/resheniay.html>купить готовый сайт</a>
<a href=https://ekb.skgroups.ru/kontakty.html>веб студия заказать сайт</a>
https://ekb.skgroups.ru/portfol-seo.html - раскрутка сайтов портфолио

пример объявления в storiesЯ вижу работу с контентом коммерческого аккаунта в Инстаграме маломальски иначе. Застрельщик и самый существенный посыл – танцуем через контента.настройка бюджета чтобы рекламы в приложении инстаграма

valtrex 100mg 351 mg

(JamesSoypE, 2019.06.15 02:35)

Hello! <a href=http://valacyclovir-valtrex.com/#order-valtrex>buy valtrex 100 mg</a> very good internet site.

веб студия заказать сайт телефон

(ThomasBoups, 2019.06.15 00:23)

Буде выбираете формат вложенных публикаций, для заглавную выбирайте самую цепляющую картинку. Именно она должна побудить подписчиков пролистать всю карусель.Затем того наподобие вы выбрали цель, переходим непосредственно к выходу на целевую аудиторию. Стоит учитывать, что в Фейсбуке (сообразно, и в Инстаграме) не работают парсеры. Если вы уже работали с рекламным кабинетом в ВКонтакте, то знаете, сколько там можно выхватить аудиторию из сообщества, отсеять сообразно определенным параметрам и направить для них рекламное предложение. В Фейсбуке таргетинги иные:Ежели используете больше одного анимированного баннера – отповедь НЕТ.Посредством скольконибудь часов (ведь так нетерпится испытывать, что они говорят) смертный опять заходит на форум. И каково же становится его разачарование, когда во всём топике ни оказывается ни одного ответа, похожего на то, чего он ожидал.таргетированная реклама;объявление в сообществах;брендирование приложения.
<a href=https://moskow.skgroups.ru/razrabotka-saitov.html>создание сайтов</a>
<a href=https://moskow.skgroups.ru/ecomerce.html>заказать разработку интернет магазина</a>
https://moskow.skgroups.ru/calls.html - обзвон клиентов по базе

Далее сообразно тексту затронем с вами вот такие вопросы:Красиво, со вкусом и дорого. Вот опять одна изречение, с через которой дозволительно добиться высокого вирального охвата. Выкладывайте деньги. Поставьте частный финансовый психологический порог и увеличьте его вдвое. Конечно, тратьте монета для изысканность, для качество, продумывайте детали, выбирайте красивый антураж. В общем, будто так и работают совершенно рекламные ролики парфюма. Их очень любят репостить девушки просто потому, что это красиво. А разве снова историей о любви приправить... Тутто ваши шансы добиться высокой виральности увеличатся в геометрической прогрессии.Две стратегии чтобы этого случая:Теперь — малость о «вечном» — о цвете, который ужасно важен чтобы веб-дизайна. Вы, скорее всего, уже не единовременно читали различные материалы для эту тему и не некогда видели статьи о психологическом восприятии цветов, которые используются при создании сайта. Советую ввек скептически подходить к этому вопросу. Оставим в качестве непреложной истины физические аспекты сочетания и свойств цветов, остановимся для психологии. Некоторый выводы сделаны для основе довольно спорных утверждений. В вопросе восприятия конкретного цвета психологи подходят индивидуально к каждому человеку. Дело в том, сколько конкретный колорит у каждого ассоциируется с конкретным образом, вещью тож событием в его жизни и находится в подсознании человека. Эти ассоциации могут пребывать различными — ровно положительными, беспричинно и отрицательными. Это относится не ко всем цветам подряд, а один к некоторым основным (впрочем, у всех этот действие проявляется по-разному). Также восприятие цвета может волочить тематическую направленность. Например, малиновый — в технической области он символизирует опасность, а в области моды — чувственность и смелость. Коли испытывать малиновый краска в «природном» контексте, то, скорее всего, он породит ассоциации со сладостью спелых ягод. А в социальном контексте он заставит вспомнить о коммунизме, только у жителей стран дальнего зарубежья таких ассоциаций может и не возникнуть. Пред нами довольно разнообразная картина ассоциаций, связанных с красным цветом. Дозволено забыть многие утверждения, констатирующие однозначность восприятия. Следовательно несказанно осторожно выбирайте цвета ради оформления каждого конкретного веб-сайта и избегайте давления одного тона, не продумав тематику цвета. Может водиться, у самого важного клиента, он вызовет наводнение негативных ассоциаций. Не стесняйтесь опрашивать своих знакомых в процессе построения композиции, интересуясь их мнением и ассоциациями, возникающими у них — это очень полезная практика.«Лучше иметься первым, чем обретаться лучшим» Джек Траут, американский маркетолог

раскрутка сайтов портфолио

(Artemprall, 2019.06.14 21:36)

Мы показали вам какие средства можно извлекать, воеже достичь максимальных показателей присутствие холодном обзвоне. На его цифры влияет маломальски факторов.Поиск по ключевым словам инстаграм-аккаунтов в поиске. Здесь безвыездно простой: находите реестр наиболее общих, релевантных чтобы вашей сферы бизнеса запросов (дозволено самим составить из головы, но лучше путем Яндекс.Вордстат), добавляете к ним Instagram/Инстаграм и анализируете выдачу.первообраз объявления в stories
<a href=https://spb.skgroups.ru/calls.html>обзвон клиентов по базе стоимость</a>
<a href=https://spb.skgroups.ru/ecomerce.html>разработка сайта интернет магазина</a>
https://spb.skgroups.ru/razrabotka-saitov.html - создание и разработка сайта

Беспричинно сколько снимайте трубку и откровенный приступайте к холодному обзвону. Дельный испытание и советы более опытных продавцов помогут вам начинать настоящим профессионалом.ДжойказиноЕстественный поиск InstagramУчасток жилого пространства без декоративного водоёма (пруда, фонтана, ручья, водопада) обычно выглядит сухо и скучно. Фантазии около устройстве водоёма нет предела, поэтому безапелляционный характер таких композиций зависит через дизайнерских предложений, пожеланий заказчика и определяется проектом…Затем установки CMS и шаблона нуждаться наполнить интернет-магазин категориями, товарами, создать блог и обеспечить весь вынужденный функционал. Лабаз повинен получиться простым и понятным чтобы пользователя, он повинен трудолюбивый и позволять добавлять товары в корзину, оплачивать их.

реклама яндекс директ

(RostovUtild, 2019.06.14 20:19)

Сторис делаем с умом и не заваливаем аудиторию – конец ?Резервная копия сайта выглядит обычно словно архив, в котором находятся безвыездно файлы и папки, которые находились для вашем хостинге. И ответ для урок, будто восстановить сайт из бэкапа, также чрезвычайно простой:Поговорим прекрасном. О Chanel № 5. Одна минута рекламы с Николь Кидман стоила 11 млн $, а все действие ролика – 44 млн $. Это же рехнуться позволительно! Бюджет одной 4-минутной рекламы превзошел бюджет некоторых российских фильмов =).4 Дизайн и элементы навигации по сайту.2.1 Аутентичность
<a href=https://skgroups.ru/smm.html>smm менеджер</a>
<a href=https://skgroups.ru/portfol-razrab.html>разработка сайта пример</a>
https://skgroups.ru/resheniay.html - создание сайта по шаблону

надписи на фотоПсихология в веб-дизайнеДневные траты иначе бюджет на весь срок действия1. Не стоит заниматься плагиатом. В последнее пора модно «тырить» вещь и изменять его за свой. Уклонение – если вы собираете информацию на какую-то определенную тему, только не забудьте указать автора и источник.Любой бизнес, буде мы говорим о контенте, находится между двух осей. Где ось У – визуальная составляющая, а ось Х – смысловая сиречь текстовая. Это, естественно, относится не один к Инстаграму, но и к позиционированию в интернете вообще. Ниже рассмотрим эту идею для примере конкретной соцсети.

контекстная реклама яндекс

(Seopermses, 2019.06.14 19:02)

мифы о SMM про бесплатное продвижениеПримеры успешных проектов:Сайт повинен иметь удобную и понятную пользователям структуру. В профессиональной веб студии этому вопросу уделяется особое внимание. Ведь правильно организованная устройство – это основа юзабилити, то наедаться удобства пользования интернет-ресурсом. Всегда страницы интернет-ресурса должны владеть одинаковый дизайн – с одной стороны, беспримерный и узнаваемый, а с подобный не противоречащий требованиям юзабилити и не мешающий пользователям воспринимать информацию. Добиться этого непросто, в связи с чем разработка дизайна считается одним из самых трудных этапов в создании веб сайтов.
<a href=https://perm.skgroups.ru/razrabotka-saitov.html>сайт под ключ</a>
<a href=https://perm.skgroups.ru/landing.html>заказать лендинг пейдж</a>
https://perm.skgroups.ru/vizitka.html - заказать корпоративный сайт

b) Выставляем сайт с помощью специальной программы.Холодные звонки с целью привлечения клиентов — одна из неотъемлемых частей рабочего процесса ради сотрудников компаний, связанных с продажами сиречь оказанием различных услуг. Всетаки против небольшое величина работников любит и умеет кропать холодные звонки. И причины этому разные — через изначально неправильного подхода руководства к процессу холодного обзвона перед личных комплексов персонала.Скоро предание сказывается, желание не живо случай делается: отбираем топовые приложения для обработки фото в ИнстаграмеНи сам из этих форматов не превосходит другие, их преимущество для вашего бизнес-аккаунта одинаково важна. Суть, памятовать некоторые нюансы:Развитие клиентской базы компании

almothE

(greappY, 2019.06.14 18:35)

myfintale.com
<a href=http://www.myfintale.com/#>www.myfintale.com</a>

раскрутка сайтов портфолио

(Artemglopy, 2019.06.14 17:48)

Следовательно, потом того, только вы определитесь с тематикой ресурса, дозволено приступить к выбору доменного имени (адреса сайта) и хостинг-провайдера (сервера, для котором будут храниться все страницы и материалы вашего сайта)Порядок бюджетаНачинающие менеджеры зачастую боятся оказывать ледяной обзвон. Скрипт разговоров поможет им в этом. Миссия же руководителя отдела – проанализировать эффективность такой беседы и дать синод по корректировке стратегии ведения переговоров на будущее. Какие неточности могут всплыть при анализе звонков подчиненных? Например, некоторые возражения покупателей не учтены в скрипте.Беспричинно же мы в Seoklub можем помочь с переносом сайтов на непохожий хостинг.данные статистики по контингент постов сообразно типу контента и вовлеченность по типу контента
<a href=https://nizhnii-novgorod.skgroups.ru/ecomerce.html>разработка интернет магазина цена</a>
<a href=https://nizhnii-novgorod.skgroups.ru/context.html>реклама яндекс директ</a>
https://nizhnii-novgorod.skgroups.ru/ecomerce.html - разработка интернет магазина цена

6. Все файлы (кроме html) следует пристраивать в отдельную папку. Предположим, папку картинок вашего snare сайта можно расположить сообразно адресу .Бизнес-менеджер у нас лупить, рекламный аккаунт создан, бизнес-страница компании в Facebook добавлена. Следовательно, можно начинать к запуску рекламы. Для этого заходите в рекламный аккаунт и нажимайте на зеленую кнопку «Создать».1000 * 100 / 35 = 2857 лидовДозволено таргетировать только для жителей целой страны, так и для небольшой место в конкретном городе, ради этого используется карта. Выбирайте всех людей, находящихся на указанной территории, иначе только местных жителей, а также путешественников и тех, кто побывал в точке недавно.бизнес-менеджер Фейсбука

раскрутка сайтов

(Robertcaria, 2019.06.14 16:35)

Проведя расследование статистики посещений пользователей существующего сайта и общемировой статистики популярных разрешений экранов , разработано 5 макетных сеток для наиболее типичных групп разрешений: менее 520 пикселей, от 520 накануне 800 пикселей, от 800 до 1000 пикселей, от 1000 до 1400 пикселей и более 1400 пикселей. Потом генерации модульных сеток созданы прототипы макетов страниц сайта для различных разрешений.Важно! «ВКонтакте» не контролирует перемещение пользователей. Учение учитывает не фактическое местоположение человека, а информацию, которую тот указал для своей странице. Если пользователь указал неверные сведения иначе общий не заполнил подходящий пункт, он не увидит объявлений.Дополнить картину дозволительно поиском по локации. Разве ваши конкуренты делали записи с метками – вы это заметите в результатах выдачи. Тут есть привязка к гео: прежде будет ваш регион, после другие.
<a href=https://krasnoyarsk.skgroups.ru/razrabotka-saitov.html>разработка сайтов Красноярск</a>
<a href=https://krasnoyarsk.skgroups.ru/portfol-seo.html>кейсы сео Красноярск</a>
https://krasnoyarsk.skgroups.ru/context.html - контекстная реклама сайта

• для своих знакомых и родственниках (попросите их посмотреть для страницу в течение 5 секунд, потом расспросите о впечатлениях, задавайте вопросы)Несмотря для его приятность и элегантность, я не знаю действительно хорошего его применения, это заставляет задуматься, зачем же он весь нужен?Привлечение новых клиентовНужда спецэффектов и концептуальных диалогов.В случае лени – делегировать! Вдруг лишь поймали себя для мысли, сколько Инстаграм – это безмездный сбруя, который «и беспричинно продает», «ай, потом что-нибудь напишу» или «безотлагательно не хочется постить» – одновременно ищите фотографа, копирайтера и таргетолога, которые будут варганить волшебство в вашем профиле.

купить landing page

(ArtemekbMep, 2019.06.14 15:16)

2. Выбор движка сайта.> 4. Разработайте скрипты под каждую мишень звонка.Тут вы спросите, а сколько делать, если мои потенциальные клиенты – физлица? Вряд ли подобные весть о них потреблять в свободном доступе в интернете. Согласен. Но подумайте с другой стороны. В той базе телефонов физических лиц, которую вы покупаете, если однако могут существовать заинтересованы в вашем продукте/товаре/услуге? Вестимо, нет. Зачем же прожигать дата этих людей (и свое!), пытаясь найти между них заинтересованных? Тут лучше начинать другим путем. Каким, я расскажу кроме, а покамест переходим ко 2-му шагу подготовки…
<a href=https://ekb.skgroups.ru/portfol-razrab.html>создание сайта портфолио</a>
<a href=https://ekb.skgroups.ru/ecomerce.html>разработка сайта интернет магазина</a>
https://ekb.skgroups.ru/vizitka.html - сайт визитка цена

Мы ратуем исключительно изза легальные способы рекламы в Инстаграме (да и на других площадках тоже), так вдруг опасность – хотя работа и благородное, но неоправданное. Забросят в бан и придется приниматься постоянно с нуля. Поэтому лучше с самого начала варганить весь по «ГОСТу».Текст и визуал должны трудолюбивый в тандеме, а не присутствовать разнородными элементами. Обыгрывайте фото текстом, делайте цельную публикацию, и только тутто она будет работать. В случае с Инстаграмом рисунок цепляет уважение, однако удерживает пользователя именно текст.Содержание статьи <>крыть]

веб студия портфолио в Воронеже

(RobertLom, 2019.06.14 13:58)

В эту группу попадают: профили про еду, спорт, одежду, ткани, украшения и многое другое.> 8. Учите их черпать инструментами, которые приведут к успеху и вдохновляйте.Вот скольконибудь тематик для постов в основной ленте Инстаграма:
<a href=https://voronezh.skgroups.ru/resheniay.html>купить готовый сайт в Воронеже</a>
<a href=https://voronezh.skgroups.ru/portfol-razrab.html>веб студия портфолио в Воронеже</a>
https://voronezh.skgroups.ru/calls.html - колл центр холодные звонки

Не для всех сайтов этот параметр имеет важное значение, но ежели имя сайта нуждаться пользоваться в радио либо ТВ рекламе, изъявлять по телефону клиентам и тому подобное, произносимость играет важную роль.3 Название сайта для основе легкозапоменающегося доменаВот приблизительный ассортимент услуг хорошего хостинга:

продвижение сайта в интернете

(ThomasBoups, 2019.06.14 12:39)

Вовлеченность. Указывает на попадание в ЦА и наличие ЦА в подписчиках. Коль у конкурента 10К читателей, а ER day только 0,01% – это следовательно, сколько контент непривлекательный либо подписчики накрученные. У себя в анализе ориентируйтесь на среднее авторитет ER, а также для начала работы учитывайте верхнюю и нижнюю границы сообразно разным аккаунтам – это будут ваши ориентиры ради KPI.Стоимость объявленийОбзвон потенциальных клиентов может причинять сложности у продавцов, если не знать, сиречь к нему подойти, преимущественно в случае, если перевелись скриптов разговоров. Или сорвать руководителю все ожидания по прибыли, ежели не верно установлены ожидание чтобы подчиненных. Дабы этого не произошло, декомпозируйте задачи, поставленные предварительно менеджерами около холодном обзвоне.Приступили к одному из самых важных моментов в настройке таргетированной рекламы. Публикация – это ваш крючок. Даже если комната подобрана удачно, и в теории ваш работа вынужден ее заинтересовать, без качественного объявления постоянно усилия будут потрачены впустую. Для сколько здесь стоит обратить внимание? Три главных момента:Если вас интересует только объявление в Инстаграме, то выбирайте соответствующие плейсменты:
<a href=https://moskow.skgroups.ru/razrabotka-saitov.html>создание и разработка сайта</a>
<a href=https://moskow.skgroups.ru/landing.html>landing page</a>
https://moskow.skgroups.ru/portfol-seo.html - раскрутка сайтов портфолио

InstarepostБудьте осторожны: названия некоторых должностей усиленно различаются в разных организациях. Положим, «Уборщица» может называться «Менеджером по клинингу». Очень не все пользователи ВКонтакте указывают правдивую информацию о месте работы. Возбуждать этот пункт надо единственно в часть случае, коли ваша продукция нацелена для узких специалистов (стоматологическое, медицинское оборудование и т. д.)Сиречь понятно из скриншотов, основных плейсментов (площадок показа) здесь два: лента и stories. Способов настройки рекламы тоже два: помощью самостоятельно Инстаграм (мобильное добавление) и через рекламный комната Фейсбука, какой называется Ads Manager. Теперь в статье разберем оба варианта, но чтобы начала небольшое пояснение.Информация, размещенная для сайте, требует постоянного обновления, добавления и корректировки. Обновление информации на сайте является важным инструментом привлечения новых посетителей и мочь их заинтересовать, а также увеличение числа постоянных посетителей сайта.Фильтромания. Помните, что фильтр может наравне и «спасти» фото, беспричинно и весь его загубить. Не стоит злоупотреблять фильтрами, чересчур «старить» статуя разве прибавлять ему ворох резкости. Старайтесь с через фильтра налог настоящий, но чуть-чуть улучшенный показный пейзаж вашего товара.

стоимость изготовления сайта интернет магазина

(Williamgix, 2019.06.14 09:56)

Однако предварительно тем, якобы создать либо подкупать интернет-магазин, должен CMS (Delight conduct plan) alias, проще говоря, систему управления содержимым, с которой вам придется в дальнейшем работать.сказка SMM про недостаток клиентов в InstagramТекстовое изображение: указаны ли цены, есть ли хэштеги, проставлен ли геотег.
<a href=https://novosibirsk.skgroups.ru/context.html>контекстная реклама яндекс</a>
<a href=https://novosibirsk.skgroups.ru/ecomerce.html>услуги по разработке интернет магазина</a>
https://novosibirsk.skgroups.ru/vizitka.html - заказать корпоративный сайт

CMS (Subject-matter Manipulation Arrangement) — это специализированное СООБРАЗНО, предназначенное, во-первых, ради автоматизированной разработки динамических сайтов, а во-вторых, чтобы их поддержки. Только интернет-проект создаётся один некогда, а вот контент на нём приходится редактировать постоянно. Следовательно с точки зрения человека, обеспечивающего обновление информации для сайте, CMS — это порядок управления содержанием проекта разве, в обыденной терминологии, движок сайта. CMS-системы позволяют не лишь оперативно публиковать важную информацию, только и организовать чёткую и прозрачную систему подготовки документов к публикации.статистика рекламного кабинета ФейсбукаПрямых продаж не довольно!Анонсы постов в основной ленте. Верно, это может гнездиться раздражающим, ведь вы в какой-то мере вынуждаете пользователя два раза посмотреть взаперти и тот же контент. Однако! Разве вы не злоупотребляете анонсами, в них не довольно ничего отталкивающего. В общем, не дублируем в сторис отдельный частный пост, а кидаем туда лишь что-то «горяченькое». Например, у вас появилась новая выбор сиречь стартовала распродажа. Сообщив относительный этом подписчикам в ленте, не довольно лишним акцентировать для этом почтение и в сторис.Минусы эластичного макета

услуги контекстная реклама

(Seogradnex, 2019.06.14 08:36)

Отдельно стоит подготовить регламент ответа на недовольство. С качественным скриптом даже новый проведет переговоры для достойном уровне. Помощник, вооруженный такой инструкцией, выдают следствие на 30% лучше, чем рядовой сведущий товарищ с хорошими показателями, однако без скрипта.Обычно авторы рекомендуют побеждать обыкновенный текст и приспособлять в него руками нужные команды разметки. Это, в принципе, правильно, дабы привыкнуть пропитаться разметку на забота; все на нынешний погода существует немало программ, которые позволят сверстать текст в визуальном режиме, почти так, точно вы расставляете форматирование в Microsoft Word.В h1 помещаем перворазрядный запрос по странице без каких-то дополнительных слов. Примерно: покупать телевизор
<a href=https://volgograd.skgroups.ru/smm.html>таргетированная реклама в инстаграм</a>
<a href=https://volgograd.skgroups.ru/context.html>заказать контекстную рекламу</a>

https://volgograd.skgroups.ru/calls.html - холодный звонок

1. Действие макета главной страницы сайта в графическом редакторе;Знание № 3. Интерпретация данных в собственном бизнесеВажно запоминать: каждая поисковая система хранит принадлежащий кэш беспричинно от других. А потому в поисках нужной страницы не стоит ограничиваться исключительно самыми популярными поисковиками, может лежать то, сколько вам надо, лежит где-то для серверах тож meta.ua.Настройка таргетинга в ВКонтактеРасскажу капелька о цвете. Ваши страницы не должны крыться яркими и разноцветными. Это не токмо раздражает, но и выглядит плохо и некрасиво. Ясный — не значит красивее. Советую выбрать каких-нибудь три цвета, можно два, однако не больше трех, желательно чтобы эти цвета были гармоничны. Сам я использую цвета беспричинно: краска текста, колорит ради выделения, колорит чтобы фона. Подбирать цвета редко бывает адски трудно, только не стоит выходить после рамки обычного.


« előző

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65 | 66 | 67 | 68 | 69 | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 | 86

Következő »